Selecteer een pagina

b.a.s.i.s. Blog

WHAT THE F… MOET IK DAN DOEN?

Zodra je eindelijk besloten hebt om gezonder te gaan leven, zijn er plotseling tientallen dingen die je kunt aanpassen in je leefwijze: stoppen met e-nummers, biologisch eten, supplementen slikken, superfoods aanschaffen en ga zo maar door. In bijna alles wat je doet, in ieder product dat je koopt, is nog ruimte voor verbetering. Het kan altijd gezonder, er zijn altijd mensen te vinden die je kunnen vertellen waarom de producten die je nu gebruikt een optimale gezondheid in de weg staan. Overal zie je reclame om fit te worden, 10 kilo afvallen in 10 weken, een killerbody in 3 maanden. En op social media wordt dit alleen maar bevestigt door foto’s van mannen met sixpacks en dames met maatje 0 en een kont als Kim K…..
Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. En zodra je dan toch eindelijk gezonder wilt leven, lijkt het alsof je plotseling niets meer kunt en mag eten. Overal is wel iets op aan te merken, en er zijn altijd wel betere varianten te vinden.
Door alle prikkels, commercials, foto’s op social media kan het aanpassen van je voeding en je leefstijl een negatieve ervaring worden, en zelfs ervoor zorgen dat je het niet gaat doen of ermee stopt. Je voelt je onzeker over je lichaam, je kunt niet meer met je kinderen spelen en je zoon is sneller en sterker aan het worden dan jij bent, je voelt je dom omdat je niet meer weet wat nou wel en niet goed is om te eten en je wilt dat je kinderen gezond leren eten.
Uiteindelijk resulteert het in een nog ongezondere levensstijl voor jezelf en voor de rest van je gezin.
Is een sixpack of smalle taille wel wat je echt wil?
Hoe zou het voelen om GEWOON fit en gezond te leven? Dat je langzaam afvalt, je met je kinderen kan spelen en het langer vol kan houden als ze! Dat je je niet de hele dag zo futloos voelt, maar lekker fit! Dat je best je biertje mag drinken in het weekend, of een wijntje met je vriendinnen? Dat je geen stress hebt over wat je moet gaan eten, maar dat je weet wat werkt en dat dit eigenlijk heel goed vol te houden is.
Weet je nog dat er alleen een grijze draaitelefoon in de kamer stond?
Tegenwoordig heeft iedereen een mobiel, tablet en laptop. Alles gaat snel, snel, snel! Het is niet bij te houden, maar we proberen het toch. Door de drukte die we hebben maken we verkeerde beslissingen, of wordt ons wijsgemaakt dat we de juiste beslissing genomen hebben.
We eten steeds meer bewerkt, ongezond voedsel, want het is goedkoper om dit te eten en sneller te maken of te halen. We bewegen steeds minder, want we hoeven de deur niet uit. Alles is direct via de telefoon te bestellen en het wordt bezorgt tot in je keuken. We gaan steeds minder bij elkaar op bezoek (ook op je werk), want we app’en wat we willen zeggen.
Toen die grijze telefoon er nog was, bewogen we veel meer, was er minder slecht eten (het was er wel, maar niet zoveel als nu). We gingen bij elkaar op bezoek om te praten en ook op het werk waren we veel actiever.
Dit geeft ook wel aan waardoor we steeds dikker worden, minder bewegen, meer chronische ziektes krijgen.
Laten we nog eens goed kijken naar de consequenties van het niet aanpakken van een ongezonde levensstijl.
Het grootste gevolg van ongezond eten, drinken en te weinig beweging is overgewicht. Overgewicht brengt lichamelijke risico’s met zich mee, zoals kortademigheid, suikerziekte, een hoge bloeddruk en slaapstoornissen. Naast lichamelijke klachten kunnen er ook psychische klachten ontstaan, zoals onzekerheid en schaamte. Dit kan ervoor zorgen dat je eerder sociale contacten gaat vermijden. Ook het niet (meer) kunnen spelen met je eigen kinderen is één van de consequenties die zal gaan gebeuren als je niks verandert.
Onderzoek wijst uit dat een half uur per dag bewegen genoeg is om de gezondheidsrisico’s al te verminderen.
Hiervoor hoef je niet eens zware inspanning te leveren. Het nemen van de trap, een ommetje tijdens de lunch of fietsen naar het werk kunnen al genoeg zijn.
Omdat we een groot deel van de week op ons werk doorbrengen, is het ook van belang om daar gezonde keuzes te maken. Denk bijvoorbeeld een het eten van voldoende groenten. Als je tijdens je lunch al groenten binnenkrijgt, is het veel gemakkelijker om de aanbevolen 250 gram per dag te halen.
Ik probeer hier ook mijn steentje aan bij te dragen met ons 1 op 1 en small group programma B.A.S.I.S.
Het is een uniek programma dat is ontwikkeld aan de hand van simpele, makkelijk vol te houden handvatten (Bewegen, Ademhaling, Slaap, Immuunsysteem en Stress). Ik wil iedereen te laten ervaren wat het inhoudt om de beste versie van jezelf te zijn en dit op een zo’n simpel mogelijke manier dat de rest van je leven vol te houden is.
Om alvast een stap in de goede richting te doen, wil ik je graag de B.A.S.I.S.-scan, ter waarde van  € 99,- gratis aanbieden. Je vult de online SCAN in over Bewegen, Ademhaling, Slaap, Immuunsysteem en Stress en wij gaan deze samen doornemen. Je hebt dan goed uitgangspunt om mee te starten, en het is geheel vrijblijvend.